Mis on vaimne treening?

  • by

Sellel veebilehel ja oma töös kasutan kõige rohkem termineid “vaimne treening” ja “psühholoogilised oskused”. Selles postituses teen lühikese ülevaate, mida need siinses kontekstis mõlemad tähendavad ja kuidas need sinule kasulikud on.

Mis on psühholoogilised oskused?

Selleks, et saaks rääkda vaimsest treeningust, tuleb esmalt selgitada, mis on psühholoogilised oskused. Psühholoogilisteks oskusteks peetakse:

  • eesmärkide seadmine
  • motivatsioon
  • lõdvestus/erutuse juhtimine
  • sisekõne
  • kujutlemine

Nende viie oskuse sees on palju erinevaid tehnikaid, viise ja võimalusi ja ka tagamaid, miks näiteks me ei suuda eesmärke seada või tunneme vahepeal end ebakindlana ja amotiveerituna. Kõik need oskused on vajalikud nii igapäevase elu elamiseks, soorituseks nii hobides kui töös, eriti fookuses on need oskused aga tippsoorituses: tippspordis, kriisiolukordades, militaarmaailmas, tippjuhtimises. Meie psühholoogiliste oskuste treenitus on see, mis määrab ära meie vastupidavuse, soorituse järjepidevuse ja tihtipeale ka rahulolu oma valikutega. Ja nii jõuamegi küsimuseni, et kuidas siis endale neid suurepäraseid psühholoogilisi oskusi saada?

Vaimne treening

Minu jaoks tähendab vaimne treening psühholoogiliste oskuste järjepidevat praktiseerimist. Pole mingit küsimust, et sul on psühholoogilised oskused olemas: oled kindlasti oma elus pidanud seadma eesmärke ja nende poole püüdlema; kindlasti oled mõnikord pidanud oma emotsioone reguleerima; selleks, et jõuaksid tööle, oled pidanud selgelt kujutlema trajektoori ja tegevusi selle teostamiseks. Iseasi on aga kui efektiivne see olnud on ja kas kasvava pingega, vastutusega ja sinu arenguga on ka psühholoogilised oskused kooskõlas. Rahuajal on meil vähe vaja olla mugavustsoonist väljas, kuid kriisiolukorrad, iseendale seotud kõrgemad eesmärgid automaatselt kompavad ka meie vaimse valmisoleku piire. Viimasel hetkel, kui iga närv pingul ja enda vaimsed ressursid on ära kasutatud on vajalikku taset endale juurde “kallata”. Vaimne treening, ehk siis järjepidev enese ja oma vaimu vastupidavust, oskusi arendavaid tehnikaid ja tegevusi on vaja, et kriisiolukorrad ei oleks nii suured kriisiolukorrad, et olemasolevad vaimsed oskused ennetaks olukorra pingelisust ning võimaldaksid end hoidvalt neist välja tulla nii, et sinu vastupidavus suureneb ja saad ellu viia oma unistusi.

Kuna kohe kõike ei saa, just nagu füüsilises treeningus ei saa kohe 1 kg hantlist 100 kg hantli juurde minna, tuleb ka vaimse treeninguga mõistlikult tegeleda. Valida teemad, mis hetkel olulised või tulevikustsenaariume hinnates vajalikud. Siin tulebki minu psühholoogiliste oskuste konsultatsioon ja koolitus abiks.

Miks peaksid vaimse treeninguga tegelema hakkama?

Minule tundub, et psühholoogiliste oskuste arendamine on üks elementaarseid oskusi, mida iga inimene võiks enda, oma vaimse tervise, oma tööalase soorituse või eesmärkide saavutamiseks, arendada. Igaühe jaoks on vajalikud oskused erinevad. Mõni oskab paremini eesmärke seada, mõni on teinud valikuid, mis toetavad sisemist motivatsiooni. Võib-olla, et sul on raske oma emotsioone kontrollida: lased tähtsatel võistlustel end liiga lõdvaks või räägid iseendaga oma peas ebaviisakalt ja tulemuseks on soorituses toppamajäämine. Kõike seda saab muuta järjepideva tööga. Oluline on otsus tahta end avastada ja enda oskusi maksimaalselt rakendada.

Minu jaoks on oluline toetada iga sportlase ja spordiga seotud inimese teadlikust viisil, mis aitab tõsta sooritust viisil, kus iga osapool saab end realiseerida ja teha seda pikalt ja nauditavalt. Võta ühendust gameplan@liisitoom.com ja jätkame sinu alustatud teed tippu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *